Doorgaan naar inhoud
Binnen 2 werkdagen verzonden! | Advies nodig? Klik HIER voor het Beauty Consult: een gratis en vrijblijvend productadvies op maat, zo in je inbox!
Binnen 2 werkdagen verzonden! | Advies nodig? Klik HIER voor het Beauty Consult: een gratis en vrijblijvend productadvies op maat, zo in je inbox!

Zijn producten met de “cruelty free” claim ook altijd daadwerkelijk dierproefvrij? Helaas niet!

Op de vraag of producten met de “cruelty free” claim ook daadwerkelijk dierproefvrij zijn denk je misschien: duh, daar zijn die claims toch voor? Maar helaas is “cruelty free” of “dierproefvrij” geen gereguleerde claim, wat betekent dat ieder merk dit zonder enige check op zijn/haar producten kan zetten en er zelfs mee kan adverteren.

Een merk is officieel cruelty free wanneer het merk zijn/haar producten en bestanddelen van producten niet test op dieren, geen gebruik maakt van derde partijen om deze tests uit te voeren en zijn/haar producten niet verkoopt in gebieden waar dierproeven verplicht zijn. 


Op de Europese markt is het testen van cosmetica al een aantal jaren verboden, maar helaas is dit buiten Europa nog lang niet overal het geval. Maar dat een product in Europa wordt verkocht betekent nog steeds niet dat het product cruelty free is! Dat zit zo:

In China zijn dierproeven nog steeds verplicht!

Alle producten die op de Chinese markt verkocht worden hebben een vereiste dat deze op dieren worden getest! Dan maakt het niet uit of het merk nu produceert in Europa, de VS of Azië: op het moment dat het merk het product in China wil verkopen, zullen ze het product op dieren moeten testen om de markt te mogen betreden*.


Wat merken zoals L’Oreal en MAC dan heel slim doen is dat ze deze verplichte dierproeven laten uitvoeren door externe partijen in China, om vervolgens te zeggen: WIJ testen niet op dieren! “While some governments conduct animal testing to prove safety before we’re allowed to sell our products, MAC has never tested on animals and we continue to be a leader in the movement to end animal testing globally.”


Dat klopt, in feite zijn zij niet degene die de tests zelf uitvoeren. Maar het zijn wel JOUW producten die je in opdracht van JOUW merk laat testen en waar JIJ ook nog eens voor hebt betaald. De verantwoordelijkheid voor dit slappe excuus ligt dus gewoon bij jouw merk en het is een valse claim!


*Er is wel een uitzondering op deze regel! Deze regels gelden niet voor Hong Kong, en ook niet wanneer producten alleen online verkocht worden in China. Als een product in China in een fysieke winkel verkocht wordt is het altijd op dieren getest! Dat een merk test om de Chinese markt niet buiten te willen sluiten is dus onzin, kijk bijvoorbeeld naar Fenty Beauty die deze wetgeving heel slim weet te omzeilen door alleen online te verkopen in China en zo toch haar klanten kan bedienen!



Niet het hele product, maar afzonderlijke bestanddelen zijn getest op dieren!

Dit is wat het vooral lastig maakt voor consumenten om te checken of een product daadwerkelijk cruelty free is! In deze situatie wordt namelijk het eindproduct, bijvoorbeeld de formule voor jouw shampoo of serum, niet getest op dieren. Officieel is het eindproduct dus vrij van dierproeven, echter zijn een of meerdere losse ingrediënten in dit geval dan wél getest op dieren. 


Jouw serum is dan wel niet getest, de Jojoba Oil die erin zit bijvoorbeeld wel. Dan hebben we het niet over “het ingrediënt is ooit in een ver verleden onderzocht en sindsdien veilig verklaard”, maar over het testen van de specifieke Jojoba Oil van die  leverancier die in het serum gaat.


Extra lastig: deze dierproeven worden vaak niet in opdracht van het merk zelf uitgevoerd, maar in opdracht van een derde partij die bijvoorbeeld het ingrediënt produceert en levert. Wie dit wil controleren komt dus in een ingewikkeld web van leveranciers en partijen die vaak geen openheid van zaken willen geven!

De zogenoemde “parent company” van het merk test op dieren!

Veel grote cosmetica merken zijn het eigendom van grote organisaties. L’Oreal bijvoorbeeld bezit talloze beauty merken die allemaal onder de L’Oreal groep vallen. Het kan dus zo zijn dat het merk wat jij met veel plezier gebruikt omdat het cruelty free is, eigenlijk in het bezit is van een bedrijf wat dit wel doet. 


Dat zie je bijvoorbeeld bij KVD Vegan Beauty en Ole Henriksen, hoewel ze zelf cruelty free zijn zijn ze wel het eigendom van LVMH die wél op dieren test. Hetzelfde bij NYX (L’Oreal), The Ordinary (Estée Lauder), Hourglass (Unilever), Garnier (L’Oreal), Dermalogica (Unilever) en Kylie Cosmetics (Coty) en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is dus bij grote merken altijd slim om te checken welke investeringsmaatschappij erachter zit en of deze op dieren test.

Zijn vegan producten dan wel altijd cruelty free? Helaas niet!

Vegan betekent dat het product geen ingrediënten bevat van dierlijke oorsprong, maar betekent niet dat een of meerdere van de ingrediënten of zelfs de gehele formule niet op dieren is getest. Kijk bijvoorbeeld naar Jojoba Oil: het ingrediënt op zichzelf is 100% vegan, maar kan wel verwerkt worden in een formule die vervolgens op dieren is getest. Dat een product 100% vegan is, betekent dus niet dat het product ook cruelty-free is. 


Andersom kan een formule een dierlijk ingrediënt bevatten zoals Lanoline, maar alsnog cruelty free zijn omdat het product niet getest is op dieren en het ingrediënt bovendien verkregen is zonder dierenleed te veroorzaken. Lanoline is bijvoorbeeld afkomstig van het wol van schapen en, afhankelijk van het merk natuurlijk, wordt verkregen van wol wat toch al afgeschoren moest worden bij de schapen.

Wat kan ik zelf doen om cruelty free te shoppen?

Helaas kun je de claims niet altijd vertrouwen en is niet ieder aspect zelf te onderzoeken, maar sommige dingen kun je wel zelf checken! Claims die je wel kunt vertrouwen zijn de certificaties van bekende organisaties zoals Leaping Bunny. Wanneer een merk zelf claimt cruelty free te zijn zonder certificaties kun je het beste even wat dieper graven! Wie de parent company is kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk op Google vinden. 


Verder zijn er verschillende onafhankelijke organisaties die al het graafwerk voor je doen, Cruelty-Free Kitty vind ik zelf de fijnste maar ook bij bijvoorbeeld Leaping Bunny kun je hiervoor terecht! Zij checken niet alleen de grote merken, maar ook heel veel kleine (clean) beauty ondernemers. Grote kans dus dat jouw favoriete merken hiertussen staan, Wabi Sabi Botanicals en Innersense zijn bijvoorbeeld ook al gecheckt door Cruelty-Free Kitty en daar vind je nog veel meer kleine merken. 


Als laatste: shop bij een merk of retailer die je vertrouwt! Bij Posie zijn alle producten gegarandeerd cruelty free, maar dat kan natuurlijk iedere retailer claimen omdat het geen gereguleerde claim is tenzij je merk de certificaties heeft. Kies dus voor een merk of retailer die al gecheckt zijn door een onafhankelijke partij, en/of waarvan je er vertrouwen in hebt dat ze ethisch handelen indien ze (nog) geen certificaties hebben.

Volgend artikel Droog, vet of toch gecombineerd? Dit is hoe jij erachter komt welk huidtype je hebt!