HOE IK MIJN EIGEN BEDRIJF STARTTE OP MIJN TWINTIGSTE

Misschien wel de meest gestelde vraag aan mij; hoe doe je dat op je twintigste?! In deze blog verklap ik mijn geheimen - oke, niet allemaal ;) - en vertel ik je mijn eerlijke verhaal en ervaring met het runnen van een eigen bedrijf naast een hbo studie Trendwatching & Conceptdevelopment. Dit is mijn persoonlijke verhaal en mijn tips, maar vergeet niet dat ieder’s pad anders is! 

 

Mijn eerste avontuur

Dat starten op mijn twintigste is eigenlijk een beetje een leugen. Ik startte namelijk met ondernemen op mijn achttiende, toen ik mijn eigen webshop met fysieke shop-in-shop opende. Mijn bedrijf heette The Slow Store, en ik verkocht duurzame en handgemaakte artikelen van kleine ondernemers. Sieraden, (woon)accessoires, kaartjes, wat huidverzorging en meer. Dat was anderhalf jaar lang ontzettend leerzaam, maar het was tijd voor iets nieuws. Tenslotte was ik druk genoeg met mijn hbo studie en wilde ik mezelf daar op focussen, ik speelde helemaal niet met het idee van een nieuwe onderneming.

"Ik verveel me"

Geloof het of niet, ik ben ondernemer geworden uit nieuwsgierigheid, niet voor het grote geld. Ik had als klein meisje al elke week een andere hobby; er was teveel wat ik leuk vond, en ik was er ook net zo snel weer klaar mee. Vier weken na de sluiting van The Slow Store zat ik mezelf onverwachts al rot te vervelen. Ik miste mijn bedrijf niet, maar wel het hebben van een passie, iets wat van mij alleen was, wat ik kon laten groeien en waar ik helemaal voor kon gaan! Impulsief als ik ben besloot ik in juni om een nieuw bedrijf te starten, en op 4 augustus opende de digitale deuren van Posie! 

Het ontstaan van het Posie concept

Authenticiteit is naar mijn mening het allerbelangrijkste wanneer je over het concept van je nieuwe onderneming gaat nadenken. Het idee van een Skin Care webshop spookte al langer door mijn hoofd; op de middelbare school was ik al groot fan van cosmetica, en dan vooral de exclusieve Amerikaanse merken die je in Nederland niet kon krijgen. Om deze toch te kunnen kopen bedacht ik daar iets op. Ik regelde een PO box in Amerika, bestelde bij de merken en liet alles naar mijn box verzenden. Daar werden alle pakketjes samengevoegd en naar Nederland verstuurd! Ik gebruikte sommige producten zelf, maar verkocht de extra voorraad ook door (met winst uiteraard) aan andere fans in Nederland via bijvoorbeeld Marktplaats & Facebook. Een slim handeltje voor een middelbare scholier, en die passie ben ik nooit verloren.
 
Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker om deze merken te importeren als bedrijf, maar ik dacht; hoe gaaf zou het zijn als je al deze exclusieve internationale indie brands op 1 plek zou kunnen kopen?! Een webshop met producten die niet op iedere straathoek te krijgen zijn. Zo is Posie geboren!

Hoe ik ben begonnen

Ik studeer natuurlijk trendwatching & conceptdevelopment, dus ik heb al ervaring met het ontwerpen van bedrijfsconcepten. Ik heb voor mezelf een aantal kernwaarden geformuleerd die de pijlers van Posie moesten vormen; eerlijke, natuurlijke producten van exclusieve Indie Brands met een persoonlijke service. Ik geloof niet in een bedrijfsplan, zeker niet als je niet naar de bank hoeft voor een lening. Daar ging ik dus ook zeker geen tijd aan verspillen, ik wilde lekker aan de slag! Daarna was het een kwestie van merken zoeken en het vormgeven van de shop. Ik heb de webshop zelf gebouwd met behulp van mijn vriend (lang leve Shopify thema's), ontwierp mijn eigen logo en verpakkingen en maakte mijn eigen foto's. Inkopen deed ik maar heel klein (want wat als mensen het niet willen?!), zelfs mijn verzenddozen kocht ik maar per 25 stuks. Het lijkt achteraf alsof ik er met het volste vertrouwen in stapte, maar ik vond het ontzettend spannend. Wat als ik mijn kostbare spaarcentjes hierin steek, en mensen mijn webshop niet leuk vinden? Zit ik daar met mijn stellingkast vol mooie potjes en flesjes. Gelukkig kon ik een hoop dingen zelf doen waardoor ik de kosten aardig laag kon houden. Ik had het achteraf echt niet anders gedaan, wanneer je het moet doen met de middelen die je hebt ga je veel inventiever aan de slag en denk je extra goed na over de stappen die je neemt. Maar niet alles zat me mee hoor! Lees: vertraagde en/of kapotte leveringen, merken die ik benaderde voor in de shop en helaas niet de papieren hadden om in de EU te verkopen en meer. Het kan niet altijd meteen goed gaan hè!

En dan is het moment daar..

Ik wilde de shop eigenlijk later in augustus openen, omdat mijn vriend en ik eerst nog op vakantie zouden gaan. Ik kon alleen écht niet meer wachten, en dus besloot ik de shop tijdens de vakantie te openen. Ik had tijdens het ontwerpen van het concept al stevig nagedacht over hoe ik Posie zou kunnen "hypen" voor de opening. Ik wilde dat zoveel mogelijk mensen al betrokken zouden zijn voordat ik überhaupt open was! Dat deed ik met een "early access". In de weken voor de opening konden volgers zich aanmelden voor de nieuwsbrief, en in ruil daarvoor kregen zij 24 uur voor de officiële opening al toegang tot de site. Zij konden dan als eerste de webshop en de merken zien, en hadden de eerste keuze met het shoppen. Geheimen zijn altijd spannend, dus voor ik het wist hadden een paar honderd mensen zich aangemeld! Daarnaast was ik voor de opening elke dag druk op Instagram met het laten zien van producten en het beantwoorden van vragen die volgers erover hadden. En niet te vergeten, voor de opening heb ik al producten verzonden naar een aantal hele lieve dames die daarover hebben gedeeld op Instagram.

Bij mijn eerste webshop ben ik stilletjes opengegaan en duurde het best lang voordat ik echt orders kreeg, dat liet ik me niet nog een keer gebeuren. Ik wilde dat iedereen wist dat ik open ging, dat je er eigenlijk niet meer omheen kon. De early access shop opende op 4 augustus om 10:00 's ochtends haar deuren, maar om 09:45 stonden er al tientallen mensen in de virtuele rij. Mijn plannetje had gewerkt, want om 10:02 was de eerste order al binnen! We hebben eigenlijk de hele dag in het zonnetje achter de iPad gezeten omdat we het zo leuk vonden om alle orders binnen te zien komen. 

Hoe het me nu bevalt

Goed! Ik haal er ontzettend veel plezier uit en heb nog geen minuut spijt gehad dat ik met Posie ben gestart. Sinds de opening zijn er een hoop mooie kansen voorbij gekomen zoals pop-ups, features in magazines en meer! Wel is het ontzettend druk om het schrijven van je scriptie te combineren met een webshop. Ik ben een aardig deel van de middag bezig met alleen al het inpakken van de bestellingen. Daarnaast wil ik elke maand een nieuw merk in de shop hebben (wat een werk om dat te omschrijven en online te zetten!) en ben ik daar constant naar op zoek, probeer ik content voor Instagram en blogs te creëren, analyseer ik alles wat op de webshop gebeurd, word er constant aan de website gesleuteld om het nog beter te maken (gelukkig neemt mijn vriend mij dat grotendeels uit handen), beantwoord ik alle vragen die jullie hebben over producten en persoonlijke routines (écht een van de allerleukste dingen aan Posie vind ik dat) en schrijf ik dus een scriptie. Ik zal die scriptie echt niet gaan missen en ik ben ervan overtuigd dat Posie alleen nog maar beter kan worden wanneer ik er alle tijd voor heb! Houden jullie mijn plannen in de gaten?  

 

   

FOTO: EVA BOURS FOTOGRAFIE

Shop now